Gratis DK levering ved afhentning i pakkeboks.

CEO & Co-founder of Hotel Chocolat

’I count myself as one of the luckiest people around – to work every day in a business that lives by my obsessions with chocolate, true creativity and honest ingredients, and that also has a link back to my childhood in the West Indies through our cocoa estate in Saint Lucia.’

At sige, at Angus Thirlwell er lidenskabelig omkring chokolade, er en underdrivelse. Som han selv indrømmer, er det mere en slags besættelse. Sammen med sin forretningspartner Peter Harris grundlagde han Hotel Chocolat tilbage i 2004 med to specifikke mål for deres chokolade: at lade den overraske sanserne og at lade det være bredt tilgængelig. Angus spiser chokolade hver dag, som et slags ritual, smager og godkender hver enkel opskrift, som virksomheden producerer, og er ligeså meget hjemme i udviklingskøkkenet – kærligt kendt som 'inventing room' – som han er i bestyrelsen eller blandt kakaotræer. Det var et dristigt skridt at blive kakaodyrker, understreget af det faktum, at Hotel Chocolat er en af meget få virksomheder, der gør det på denne måde, men det var en naturlig udvikling i Angus’ passion for chokolade.

At blive kakaodyrker
Meget passende for en virksomhed, hvor kunderne i Tasting Club'en har været en del af udviklingen fra begyndelsen, blev Angus inspireret til, at Hotel Chocolat skulle dyrke sin egen kakao af en kunde, som havde sendt ham en bog, hun havde fundet, mens hun ryddede ud i sin mands kontor. 1920-udgaven af bogen med titlen ’ Cocoa & Chocolate, Their History from Plantation to Consumer’ fortalte om kakaoproduktion i Vestindien og var særligt inspirerende for Angus, da han tilbragte meget af sin barndom der.

En intensiv søgning begyndte på flere øer, indtil Angus og Peter fandt Rabot Estate i Saint Lucia, som de nærmest købte med det samme i april 2006. Der har de gennemført fornyelsen af øens ældste kakaoplantage og kickstartet en ’kakaorenæssance’ på øen i gennem virksomhedens innovative Engaged Ethics Program. Den sjældne Trinitario-kakaosort, der blev dyrket på Rabot Estate og af selskabets Island Grower-partnere, vandt hurtigt en prisuddeling.

At sætte ’Hotel’ i Hotel Chocolat
Den fantastiske udsigt fra Rabot Estates plantage inspirerede Angus og Peter til at åbne Boutique Boucan Hotel og Restaurant på grunden i februar 2012.
Hotellet blev opført med 14 stilfulde værelser, der ligger 1.000 meter over Det Caribiske Hav og med udsigt over Saint Lucias ikoniske Piton Mountains. Boucan opfyldte Angus’ drøm om at skabe et sted, hvor luksus, velvære og stil kunne kombineres med kakao og chokolade.

Verdens første innovation
I 2013 var Hotel Chocolat verdens første chocolatier og kakaodyrker til at præsenterer en single-egns chokolade, Rabot Estate Marcial 70% mørk chokolade. Denne innovation fik sat Storbritannien i front på det stærkt konkurrenceprægede super-premium-chokolademarked.

Senere på året kom lanceringen af de første kakaorestauranter fra grundlæggerne af Hotel Chocolat, Rabot 1745 i Londons Borough Market og Roast+Conch i Leeds. Konceptet bag restauranterne var inspireret af kakaohistorien, som Angus har så meget respekt for. Folk har elsket kakao i mere end 3.000 år, men kun i de sidste 500 år er den blevet sødere. Længe før nogen tilføjede et sukkerkorn, blev kakaobønner elsket for deres dybe, salte rigdom og blev brændt, afskallet og spist som nødder og knust til brug som garniture og krydderi. Begge vores restauranter tog dette til sig og både gæster og medier var spændte.

En ny tilgang til chokolade
I 2014 afslørede Hotel Chocolat et andet fremskridt: Supermilk, en chokolade med mindst 65% kakao, der kan prale af robust kakaodybde, den lækre cremethed af mælk og endnu mindre sukker end en typisk mørk chokolade.

Samme år åbnede School of Chocolate ved Cocoa Vaults i Covent Garden, der tilbyder en verden af chokoladeoplevelser og -eventyr, og som var så succesfuld, at virksomheden ville åbne det i Danmark i 2015.

Madlavning og caféer
Som anerkendte restauratører var det næste naturlige skridt for Angus, Peter og Hotel Chocolat i 2015 at inspirere gæsterne til at tage kakao med sig hjem i køkkenet. Kogebogen er ny måde at lave mad med chokolade på og giver en unik indsigt i de retter, som indtil nu har været tildelt priser.

I mellemtiden i Cambridge blev et nyt cafékoncept rullet ud med lanceringen af den første ’tankstation’ komplet med Cocoa Whip bar, Fuel-Up station med brownies og snacks, selector library af mest populære chokolader og et udvalg af varme drikke.

Mere end et årti efter at Angus og Peter satte deres oprindelige mål – at deres chokolade skulle overraske sanserne og være bredt tilgængelig – kan du finde Hotel Chocolats innovative luksuschokolader i deres egne butikker rundt om i landet og på markedsledende digitale og klubplatforme.

Fra at dyrke førsteklasses kakao i Saint Lucia og skabe verdens første single-egns chokolade til at åbne et hotel, caféer og restauranter, er det klart, at Angus’ passion kun er vokset gennem årene, og at han er på en mission for at sætte ’Great’ tilbage i sammenhæng med britisk chokolade.

Det næste kapitel af vækst
I de senere år har Hotel Chocolat kun oplevet vækst i virksomheden og brandets omdømme. Virksomheden har dokumenteret rentabilitet og bæredygtig og organisk vækst. Den har også udviklet et stadig stærkere og mere kendt brand, som er bygget på autentsitet, originalitet og etisk handel.

En børdnotering på London Stock Exchange blev set som det næste logiske skridt i virksomhedens langsigtede vækststrategi. Som et børsnoteret selskab vil Hotel Chocolat arbejde for at fremskynde flere vækstinitiativer, som allerede er i gang. Dette vil især indebære yderligere investeringer i deres britiske chokoladeproduktionskapacitet og i deres fortsatte udvidelsesplaner. Udviklingen vil også omfatte en forbedring af deres nuværende digitale tilbud, med en ny hjemmeside og planer om at udvikle det til at være tilgængeligt og brugbart, hvis man benytter sig af en mobil eller tablet.